Stella McCartney
måndag 5 mars 2012
Gör karriär med hjälp av färger
Att färgerna påverkar oss på olika sätt har vi vetat länge. Blått, som förresten alltid hamnar på första plats när det gäller favoritfärg hos män och kvinnor, används flitigt av politiker och föreläsare. Blått representerar god kommunikation, den hjälper att fokusera oss bättre på arbetet och signalerar lojalitet och pålitlighet. Grönt kan man ibland se i butikerna vid kassan, p.g.a. dess lugnande påverkan. Då får vi kanske mindre dåligt samvete när vi handlar... Studierna visar att en färglös omgivning orsakar mer depressioner, mindre produktivitet och mindre kommunikation. Och enligt de senaste studierna i Storbritannien 36 % av rekryterarna tycker att färgkombinationer i klädseln är en viktig indikator när det gäller kandidatens personlighet. Sant eller ej, i vår hittar du färg kanske mer än någonsin i butikerna. Ett bra exempel är de färgglada kavajerna som piffar upp hela omgivningen på jobbet! Här två exempel från Stella McCartney.