måndag 3 januari 2011

Uppdrag: Mystery Shopper

Det är vanligt förekommande att många varuhus och modehus använder sig av sk. Mystery Shoppers. Jag fick vara med när dottern - som i vår ska ta sitt magisterexamen på universitetet i Monaco i Luxury Goods and Services - fick i uppgift av ett stort modehus att besöka deras butiker i London för att sedan redovisa hur kundservicen fungerade. Hon skulle låtsas att vara en kund och gå genom ett tjugotal olika punkter och krav som ställs på butiken och butikspersonalen för att se om dessa krav uppfylls. Sådana frågor är t ex om personalen har tagit ögonkontakt med kunden direkt när hon har kommit in, och om de har frågat hur de kan hjälpa henne. Nu är det rea överallt och det kanske påverkar lite negativt, men egentligen ska man åtminstone kunna få vänlig service oavsett det är rea eller ej. Det var stora skillnader i servicenivån i de butikerna hon besökte.

Själv besökte jag - som en riktig kund - både Libertys avdelning för Manolo Blahnik och en Salvatore Ferragamo - butik. I det ena fick jag fantastisk service, även om det var rea, storlekarna var slut och personalen trötta, medan i det andra fick jag knappt någon service alls, personalen var mer busy att se uttråkade och coola ut. Jag satt säkert fem minuter utan att någon över huvud taget lade märke till mig. Jag var ute efter ett par svarta pumps, oavsett om de var på rea eller ej, men gick ut utan skor eftersom jag själv blev uttråkad av att bara sitta och vänta på hjälp.

Lite Mystery Shopping kan alla testa, speciellt de som jobbar inom branschen i chefsposition och tänka hur beroende dessa butiker är av god kundservice och Staff Management. Ett fungerande belöningssystem kanske inte är så dålig idé heller.

Tips: Både Ferragamo och Blahnik´s skor är oerhört bekväma! Därför rekommenderar jag dem till alla som har svårt att hitta snygga men bekväma skor... Se några exempel nedan.


Salvatore Ferragamo
www.ferragamoshoesonsale.com
 
Manolo Blahnik
www.bluefly.com